سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عاشقان ولایت
قالب های وبلاگ آمادهدایرکتوری وبلاگ های ایرانیانپارسی بلاگپرشین یاهو
آفت دانش عمل نکردن به آن است . [امام علی علیه السلام]
نویسنده : رضا عبداللهی:: 85/7/27:: 10:46 صبح
 




هر کس دانش خود را به رخ مردم کشد، خداوند او را روز قیامت انگشت نما کند . ( پیامبر خدا صلی الله علیه و آله )
 
  •  چشم برزخی
  • نویسنده : خلیل منصوری:: 25/7/1385:: 4:3 عصر
  • درباره ماهیت چشم برزخی پرسش های چندی بیان شده است. اگر بخواهیم در باره ماهیت آن از دیدگاه قرآن بحث کنیم شاید کامل ترین و جامع ترین به مقصود آیه 22 سوره ق باشد. قرآن می فرماید: لقد کنت فی غفله من هذا فکشفنا عنک غطائک فبصرک الیوم حدید؛ تو در غلفت از این بودی پس ما پرده را برداشتیم و چشمانت تیزبین شد.


    در این آیه سخن از امری موجود است که به جهت پوششی بر چشم انسان قادر به دیدن آن چیز نیست. مانند بهشت و دوزخی که در حال حاضر وجود دارد و به حکایت قرآن در باره فرعون که می فرماید همان زمان که هلاک شد خطاب به وی شد که داخل دوزخ و آتش رود و یا در باره آسیه زن فرعون که پس از شهادت به او گفته شد داخل بهشت شود و یا در باره شهدا که قرآن بیان می دارد که آنان هم اکنون از نعمت های خدا بهره می برند. همه این نمونه ها بیانگر آن است که اموری وجود دارد ولی ما به جهت پوششی دنیوی قادر به دیدن آن نیستیم.


    اگر فرض را بر آن بگذاریم که بهشت و دوزخی که قرآن درباره آن سخن گفته و بیان داشته که اکنون وجود دارد و برخی از آن بهره می گیرند و عذاب می کشند، بهشت و دوزخی نیست که در قیامت ایجاد می شود باید بگوییم که این چیزی جز بهشت و دوزخ برزخی نیست.


    اما برزخ چیست ؟ اساتید و کارشناسان علوم اسلامی و معارف قرآنی برای برزخ دو نوع قایل شده اند: دوزخی نازل و دوزخ صاعد. به این معنا که اگر فرض دوری را بپذیریم و بر پایه قاعده انا لله و انا الیه راجعون بگوییم که از خدا آمده و به سوی او می رویم . یک نزول و هبوط برای همه موجودات از جمله انسان است که از عرش به فرش تداوم دارد . این برزخی است که میان عالم امر و خلق است و هر چیزی که بخواهد از آن عالم به عالم خلق درآید باید از میان برزخ هبوطی بگذرد. در گذشته بنا به نقل قرآن شیاطن برای گرفتن اخباری و حوادثی که به سوی عالم خلق می آمد به آسمان فرا می رفتند و اطلاعات و اخباری را کسب و به کاهنان می گفتند. این همان چیزی است که از آن به آینده گویی و پیشگویی معروف و مشهور شده است. بنابراین می توان با آگاهی از عالم برزخ نزول و آگاهی از آن عالم به اخبار و اطلاعاتی درباره آینده دست یافت.این مساله ای نامکشوف و غریب نیست چون بسیاری از انسان ها در هنگام خواب به جهت این که خداوند آنان را به عالم بالا  می برد هر کس در این سیر شبانه خود به آطلاعاتی دست می یابد که به شکل خواب نما و رویا بروز و ظهور می کند . این اخبار به اشکال مختلفی تجسم مثالی و برزخی می یابد. هر کس روزش درست باشد شکار شبش بهتر و پاکیزه تر و کامل تر است یعنی هر کس  با توجه به ظرفیت و توانی که دارد از این شبش بهره می برد.


    بزخ دیگر برزخ صعود است . یعنی هر چیزی از این عالم خلق به سوی عالم امر می رود باید از این عالم بگذرد . در عالم برزخ صعود ما با انسان ها و اخبار آنان و این که چه شکل و شمایلی در آخرت و قیامت خواهند داشت آگاه می شویم . 


    کوتاه این که این دو عالم وجود دارد و ما می توانیم آن را ببینیم ولی به جهت همین پوشش و غطایی که بر چشم ماست این توان بالفعل از ما گرفته شده است. اکنون نیز در عالم برزخ موجوداتی چون جن و شیطان به سر می برند . البته نوع عالم برزخ آنان با عالم برزخ صعودی و نزولی فرق دارد. ولی به جهت تقریب اذهان بیان می شود که چگونه هم موجودات برزخی به نام دیو و جن چگونه وجود دارند و ما را می بینند ولی ما قادر به دیدن آنها نیستیم چنان که صریح آیات قرآن است.


    اگر پرده از چشم برداشته شود و ما بتوانیم این عوالم را ببینیم هم می توانیم از آینده و هم از گذشته خبر داشته باشیم. این چیزی است که در مساله چشم برزخی به آن اشاره می شود.


    برای رسیدن به چشم برزخی باید پرده را از روی چشم برداشت و به قول قرآن چشم حدید و تیزبین شود. 


    این سخن بگذار تا وقت دیگر


    پاسخگویی دینی (119)

    نظرات شما (3)


    WebGozar.com | شمارنده فارسی برای وب سایت های ایرانی


    نظرات شما ()

    نویسنده : رضا عبداللهی:: 85/3/15:: 11:27 صبح

    علائم ظهور مهدی(عج)

    کی از عواملی که به زندگی انسان ها معنا و جهت می بخشد، امید به آینده روشن و سعادت و خوشبختی است. با نیم نگاهی به زندگی اقوام و ملل مختلف می توان به این نکته پی برد. به خصوص که ادیان الهی هر کدام به نحوی بیانگر تحقق زندگی خوب و آرمانی و دور از ظلم و تعدی و ستم، زیر سایه منجی آخر الزمان هستند.

    در این بین مذهب تشیع دربرگیرنده یکی از زیباترین و امیدبخش ترین مصادیق تعالی بخش زندگی است. زندگی در سایه حکومت واحد جهانی، آن هم به رهبری عزیزترین انسان روی زمین، حضرت مهدی(عج)، که در آن حکومت بساط هر چه ظلم و تعدی و ستم، برداشته شده و مردم در کنار هم زندگی متعالی همراه با خوشبختی و سعادت خواهند داشت.


    اعتقاد به مهدویت و ظهور حضرت حجت تاثیر بسیار شگرفی در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی مردم دارد که نمود آن را به خوبی می توان در بین خانواده های مذهبی مشاهده کرد.


    شیعیان به انگیزه های مختلف انتظار ظهور مهدی موعود را می کشند. یکی به انگیزه گرفتن حقش از ظالم،یکی به امید رسیدن به لطف و عنایت حضرت،دیگری برای گرفتن نیم نگاهی از یوسف زهرا، و...تا دردهای روحی و جسمی اش را در سایه سار عنایتش درمان کند.همه این ها بسته به نوع انگیزه، امید و نشاط خاصی به زندگی انسان ها می بخشد.


    اما امت هایی هم هستند که با این عقیده بیگانه اند و یا به دلایل مختلف، این حقیقت را از زندگی خود خط زده اند.


    با نگاهی به پرونده کاری سینمای هالیوود، به وضوح می توان به این نکته پی برد که آنچه در این سینما روح و جان مخاطب را با خود درگیر می کند تسلط کامل ماشین و کامپیوتر بر انسان و خط خوردن احساس و عاطفه از زندگی انسان ها است.


    در این سینما همه چیز در یک کلمه خلاصه می شود: من و فقط من.


     در این سینما هر کس باید به فکر خودش باشد. دیگران در این جهت اهمیتی ندارند. اصلا آینده ای غیر از این وجود ندارد.


                                                                           


     


     اصولا این فرهنگ با عشق بیگانه است. نه تنها عشق متعالی بلکه عشق زمینی. رابطه بین همسران از هم پاشیده و فرزندان به مراکز شبانه روزی سپرده می شوند. زن و مرد با کمال احترام هر کدام برای خود کار می کنند. غالب نقش های اول این سینما، خودشان ورشکسته خانوادگی هستند. همسران خود را از دست داده و یا جدا شده اند.


      اینها همه یک علت دارد و آن هم این که آنچه کمپانی های حامی هالیوود می خواهند این است که شما عاشق کارتان باشید و درآمدی که برای آن شرکت ها به ارمغان می آورید. همسر و فرزند و در کلّ درگیری عاطفی شما راندمان کارتان را پایین می آورد (البته به خیال این ها).


    اینجا شما باید عاشق یک چیز باشید آن هم کار و شغل و آینده شخصی تان است. دیگران هم در این مسیر به هر میزان برای رسیدن به هدفتان مفید باشند مورد توجه قرار می گیرند و الا...


    و این چنین می شود که بیماری های مختلف روحی روانی و اخلاقی بروز می کند. در کشورهای صنعتی درصد بسیار بالایی از مردم با قرص خواب به خواب می روند.


    در این فرهنگ فرزندان، مزاحم مادران و پدران هستند.(نگاه کنید به آمار مادران انگلیسی که فرزندان مزاحم خود را به قتل می رسانند. بنگرید به آمار قتل هایی که فامیل های درجه یک به خاطر رسیدن به ارث مرتکب می شوند...)


         در نوشته آینده به ثمرات اعتقاد به مهدویت در زندگی فردی و اجتماعی خواهیم پرداخت. منتظر گل نوشته های شما هستم. رضا عبداللهی



    نظرات شما ()

    نویسنده : رضا عبداللهی:: 85/3/2:: 9:53 صبح

    درخواست نشریه آیت الله مصباح برای رد صلاحیت هاشمی،‌خاتمی و روحانی



    نشریه پرتو سخن وابسته به موسسه آیت الله مصباح یزدی با انتشار یادداشتی به قلم سردبیر تندرو آن، خواستار رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و محمد خاتمی در انتخابات آینده مجلس خبرگان رهبری شد.


    به گزارش «فردا»، این نشریه بدون نام بردن صریح از این افراد خواستار عدم مصلحت اندیشی شورای نگهبان در این زمینه شده است.


    نویسنده این یادداشت بدون نام بردن از اکبر هاشمی رفسنجانی، "کسانی که عملکرد آنها در گذشته موجب شکاف بیشتر طبقاتی شده و در سایه مدیریتشان معدود افرادی به آلاف و الوف دست یازیده و از رانتهای فامیلی بهره مند شده اند" را فاقد صلاحیت برای حضور در مجلس خبرگان دانسته است.


    نشریه پرتو سخن سپس به شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیت این افراد هشدار داده و گفته است اگر این شورا مصلحت اندیشی نکند، "برخی از کسانی که اکنون در مجلس خبرگان از جایگاه ویژه ای برخوردارند" رد صلاحیت شده و در مجلس خبرگان بعدی حضور نخواهند اشت.


    در حال حاضر هاشمی رفسنجانی نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری است.


    نشریه موسسه آیت الله مصباح یزدی همچنین "کسانی که با سیاستهای نادرست و منفعلانه خود موجب تعلیق کلیه مراحل فناوری هسته ای صلح آمیز شده اند" (حسن روحانی) را فاقد بینش سیاسی و اجتماعی دانسته و از این رو فاقد صلاحیت برای انتخابات خبرگان معرفی کرده است.


    نویسنده سپس بدون نام بردن از محمد خاتمی، به سبب آنچه "هزینه بیت المال مسلمین در راه ترویج بی بند و باری و فساد اخلاقی " خواند، وی و دیگر روحانیون اصلاح طلب را دارای سوءسابقه و در نتیجه فاقد صلاحیت برای شرکت در انتخابات خبرگان دانسته است.


    نویسنده، ملاک تایید صلاحیت افراد را شرایط حال آنها دانسته و تاکید کرده افرادی که در گذشته شرایط خبرگان را داشته و چه بسا مورد تایید امام و رهبری نیز بوده اند اما اکنون شرایط لازم را ندارند فاقد صلاحیت بوده و باید توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شوند.


    نشریه پرتو سخن در انتها از اینکه برخی تشکلهای روحانی (جامعه روحانیت) در آستانه انتخابات از این افراد (هاشمی) دعوت به عمل آورده و حتی برای قرار دادن آنها در لیست دیگران رایزنی می کنند انتقاد کرده است.


    نظرات شما ()

    نویسنده : رضا عبداللهی:: 85/2/26:: 11:0 عصر

    امام صادق فرمودند :

    کار خود را بر چهار چیز استوار کردم :

    1-دانستم عملم را کسی انجام نمی دهد لذا تلاش کردم .

    2-دانستم خدای برمن اگاه است لذا تلاش کردم .

    3-دانستم روزی مرا کس دیگری نمی خورد لذا آرام گرفتم .

    4-دانستم منتهای کار من مرگ است لذا برای آن آماده شدم .

     


    نظرات شما ()



    103819:کل بازدید
    3:بازدید امروز
    1:بازدید دیروز
    درباره خودم
    عاشقان ولایت
    حضور و غیاب

    یــــاهـو

    لوگوی خودم
    عاشقان ولایت
    لینک دوستان

    رضا جعفری
    علی محیاپور
    سیدحسن سادات اخوی
    مجتبی مزینی
    رضا عبداللهی
    حمید قاسمی
    محمدمعین دهیادگاری
    حمید ایرانمنش
    محمدعلی غضنفری
    رضا امجد
    شاهین نیک گهر
    سیدموسی حسینی
    محمد نادری
    محسن عقیلی
    سعید قاسمی
    افشین کریمی

    فهرست موضوعی یادداشت ها
    برق[38] .
    بایگانی
    الکترونیک
    مخابرات
    الکتروتکنیک
    فرهنگی
    مذهبی
    اشتراک