سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عاشقان ولایت
قالب های وبلاگ آمادهدایرکتوری وبلاگ های ایرانیانپارسی بلاگپرشین یاهو
[ و انس پسر مالک را نزد طلحه و زبیر به بصره فرستاد تا آنان را حدیثى به یاد آرد که از رسول خدا ( ص ) شنیده بود . انس از رساندن پیام سر برتافت و چون بازگشت گفت : « فراموش کردم . » امام فرمود : ] اگر دروغ میگویى خدایت به سپیدى درخشان گرفتار گرداند که عمامه آن نپوشاند [ یعنى بیمارى برص . از آن پس انس را در چهره برص پدید گردید و کس جز با نقاب او را ندید . ] [نهج البلاغه]
نویسنده : رضا عبداللهی:: 85/3/2:: 10:30 صبح

 باسمه تعالی


5) توشه وزاد راه:  با توجه به مباحث گذشته به آنجا رسیدیم که انسان برای رسیدن به مقصد نیازبه پنج مساله دارد که توضیح چهار تای آن گذشت و پنجمین آن توشه راه نام دارد


انسان در این سفر الهی بدون زاد و راحله نمی تواند حرکت کند


چنانکه در سفر های دنیایی هم انسان برای حرکت به سوی مقصدش زاد وتوشه راه بر می دارد  مخصوصا در زمانهای قدیم که مسافت  با پای پیاده یا با حیوانات صورت می گرفت به همراه خودشان آب و غذا و لباس ودیگر اسباب سفر را مهیا کرده وباخود می بردند حال در این مسیر هم با توشه راه باید مسیر را طی کرد وتوشه این راه  تقوا است قرآن کریم در این باره می فرماید : تزودوا   فان خیر الزاد التقوی  =  توشه و زاد بردارید که بهترین توشه ها تقوا است


تقوا که از چهار حرف تاء و قاف و واو و الف تشکیل شده است


و از ماده وقی ساخته شده به معنای مراقبت ومحافظت است


بحث در مورد تقوا بحمد الله در بین اندیشمندان اسلامی زیاد صورت گرفته چه به صورت کتاب مستقل و یا مقاله ووو لذا پرداختن به آن چیزی جز اطناب بحث نخواهد بود جای دارد در همین جا به مباحث تقوای مرحوم شهید استاد مطهری اشاره کنم ایشان در کتاب ده گفتارشان بحثی را به تقوا اختصاص دادند


آنچه که مراد ما از بحث تقوا است ثمرات وآثار عملی تقوااست


که چندین اثر بر تقوا ومتقی مترتب است


1)قبولی اعمال : در بارگاه ذات مقدس حق کیفیت عمل مهم است نه کمیت عمل و چیزی که باعث قبولی اعمال می شود تقوا است  در قرآن آمده : انما یتقبل الله من المتقین =خداوند اعمال را از پرهیز کاران می پذیرد   


عمل کم ولی با تقوا بهتر است از عمل زیاد بدون تقوا  اگر ما به دستورات دینی عمل کنیم مثلا نماز بخوانیم  با مراعات کردن تمام  دستورات یعنی وضوی صحیح بگیریم و.... این یک عمل صحیح است اما معلوم نیست مورد قبول درگاه حق واقع شده باشد خدواند خودش می فرماید من از کسی عمل قبول می کنم که تقوا داشته باشد


2) حکمت الهی : در اثر داشتن تقوا خداوند انسان را حکیم می کند یا ایها الذین امنوا ان تتقو الله  یجعل لکم فرقانا  = ای کسانی که ایمان آوردید اگر تقوا داشته باشید (خداوند ) برای شما فرقان قرار خواهد داد  و فرقان  نیروی اسن که انسان توسط آن بین حق و باطل راجدا میکند


فهمیدن بد وخوب کار سختی نیست هر انسانی به تناسب سن وتجربیاتش بین بد وخوب تشخیص می دهد اما حق وباطل چیزی نیست که به این راحتی قابل تشخیص باشد بلکه حکیم


می خواهد وانسان یا باید حکیم باشد و یا دنبال روی حکیم که قسم سوم  آن هلاکت است امام سجاد (ع) فرمودند هلک من لیس له حکیم یرشده = هلاک می شود اگر کسی حکیمی نداشته باشد تا او را راهنمایی کند واین حکمت با تقوا بدست می آید


البته این نکته قابل ذکر است که نمی شود به هر کسی اعتماد کرد در این مسیر


نه هر که سر تراشد قلندری داند


خیلی باید مواظب بود تا انسان به دام هوس بازان این راه و راه زنان این راه گرفتار نشود تا بعد خدا یار ونگهدارتان باد


نظرات شما ()

<      1   2      


104435:کل بازدید
5:بازدید امروز
20:بازدید دیروز
درباره خودم
عاشقان ولایت
حضور و غیاب

یــــاهـو

لوگوی خودم
عاشقان ولایت
لینک دوستان

رضا جعفری
علی محیاپور
سیدحسن سادات اخوی
مجتبی مزینی
رضا عبداللهی
حمید قاسمی
محمدمعین دهیادگاری
حمید ایرانمنش
محمدعلی غضنفری
رضا امجد
شاهین نیک گهر
سیدموسی حسینی
محمد نادری
محسن عقیلی
سعید قاسمی
افشین کریمی

فهرست موضوعی یادداشت ها
برق[38] .
بایگانی
الکترونیک
مخابرات
الکتروتکنیک
فرهنگی
مذهبی
اشتراک