سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عاشقان ولایت
قالب های وبلاگ آمادهدایرکتوری وبلاگ های ایرانیانپارسی بلاگپرشین یاهو
کسی که مردم را دست می اندازد، نباید [امام صادق علیه السلام]
نویسنده : رضا عبداللهی:: 85/3/5:: 12:12 عصر


بسمه تعالی

آیا شده که خیلی عصبانی بشین ؟ آیا شما آدم عصبانیی هستید؟ تا حالا شده که یه نفر پا گذاشته باشه رو اعصابتون ؟آیا فکر کردید که بسیاری از جدایی ها و آسیبهای جامعه وخانواده در اثر عدم کنترل خشم وغضبه؟

به هرحال میگن درهنگام عصبانیت انسان از عاقل بودن خارج میشه پس بیاییم سعی کنیم عصبانیت خود را کنترل کنیم:

راههای کنترل عصبانیت:

1. اولین راه اینست که موقع غضب انسان سکوت کند چون در غیر اینصورت دهان باز میشود و حرفهایی زده میشود که آتش خشم را شعله ورتر میکند . حضرت علی علیه السلام میفرماید:" داووالغضب بالصمت والشهوت بالعقل" یعنی : غضب وعصبانیت را با سکوت وشهوت را با عقل کنترل کنید.


2.تفکر در باره اینکه اگر خدا بخواهد به خاطر اشتباهات ما را عذاب کند یا به مجازات برساند باید در هر روز چندین بار ما را مجازات کند وحال آنکه او با حلمش با ما برخورد میکند پس ما هم با بندگانش در هنگام عصبانیت با حلم برخورد کنیم چنانچه رسول اکرم صلی الله علیه وآله میفرماید: اگر کسی جلو غضبش را بگیرد خدا جلو عذابش را میگیرد.

3. توجه به این نکته که چه بسا عصبانیت منجر به حادثه ای شود که تا آخر عمر همراه ما یا فرد مورد غضب بماند ( چه بسیار عصبانیتهایی که باعث جدایی زن وشوهر ویا برادر وخواهر و........یا باعث قتل یا نقص عضو شده است.)

4.معمولا عصبانیت هنگامی رخ میدهد که ما چیزی مطابق میل وتوقع ما نباشد پس درمان بسیاری از عصبانیت ها در کم کردن توقع ما از دیگران است یعنی توقع رفتار یا گفتاری ازدیگران داریم که به آن دست پیدا نمیکنیم .( پس توقع کمتر عصبانیت کمتر).

5.مثبت نگری وحسن ظن به دیگران یکی از راههای درمان برای افراد عصبانی است یعنی سعی کنیم که رفتار دیگران را بدبینانه نبینیم وتا میتوانیم آن را مثبت ببینیم . بسیاری از عصبانیتهای ما ریشه در بدبینی ما نسبت به دیگران است(پس عینک بدبینی را کنار بگذاریم و دیگران را با دید بهتری ارزیابی کنیم.

6. خارج شدن از محل یا موقعیتی که انسان را عصبانی میکند .چنانچه مکان یا فرد یا طرز فکری انسان را عصبانی میکند باید سعی کند ازمواجهه با آن موقعیت یا محل ویا فرد دوری کند.

7. توجه به نظر وعقیده دیگران. توجه به اینکه آیا ما اگر در موقعیت افراد دیگر بودیم همان کار را انجام میدادیم یا نه یعنی شرایط فردی که ما را عصبانی کرده را بسنجیم وببینیم آیا اگر ما جای او بودیم ودر موقعیت او آیا این خطا را مرتکب میشدیم یانه وهمچنین توجه به افکار وعقاید وارزشهای دیگران (چون رفتارها برگرفته از عقاید وارزشهای افراد است).

8. کم کردن استرس وفشار کاری و خارج کردن ذهن از چیزهای نگران کننده که این هم معمولا با توکل بر خدا حاصل میشود.

9.بروز عصبانیت به شکل معقول ومطلوب یعنی اینکه انسان موقع عصبانیت بگوید که من عصبانی هستم وابراز عصبانیت کند نه اینکه عصبانیتش را درخود بریزد تا تبدیل به عقده شود ومشکل آفرین شود.در این مواقع درددل کردن با دوستی قابل اطمینان ویا مشاوری امین میتواند فرد عصبانی را از عصبانیت تخلیه کند .

10.توجه به این نکته که عصبانیت ما بیش از اینکه به دیگران ضربه بزند به سلامتی خودما ضربه خواهد زد پس در صورتی که به سلامتیمان علاقه مندیم از عصبانیت خودداری کنیم.

11. توجه به قانون جزا که هر عملی عکس العملی دارد یعنی چنانچه شما دل کسی را رنجاندی دیگری هم دل شما را خواهد رنجاند( پس نرنجان 

رضا عبداللهی ده کوچک

 

 


نظرات شما ()



103885:کل بازدید
20:بازدید امروز
10:بازدید دیروز
درباره خودم
عاشقان ولایت
حضور و غیاب

یــــاهـو

لوگوی خودم
عاشقان ولایت
لینک دوستان

رضا جعفری
علی محیاپور
سیدحسن سادات اخوی
مجتبی مزینی
رضا عبداللهی
حمید قاسمی
محمدمعین دهیادگاری
حمید ایرانمنش
محمدعلی غضنفری
رضا امجد
شاهین نیک گهر
سیدموسی حسینی
محمد نادری
محسن عقیلی
سعید قاسمی
افشین کریمی

فهرست موضوعی یادداشت ها
برق[38] .
بایگانی
الکترونیک
مخابرات
الکتروتکنیک
فرهنگی
مذهبی
اشتراک